Barnas verneombud

Dette er barnas verneombud:

• Barnas verneombud ble presentert og vedtatt som en ny satsing på PBLs landsmøte i 2019.
  • Målet er at alle barnehager i landet skal ha et barnas verneombud med ekstra kompetanse innenfor områdene vold og overgrep, mobbing og barn med behov for spesiell tilrettelegging. En satsing som også støttes av KS.
  • Barnas verneombud skal være en ressursperson og kunnskapsformidler i egen barnehage. Barnas verneombud vil i samråd med styrer sørge for implementering og opplæring av øvrig personal innenfor de tre temaområdene.
  • Stine Sofie Barnehagepakke er valgt som verktøy til opplæringen av barnehageansatte om vold og overgrep, og både daglig leder og barnas verneombud i hver barnehage skal igjennom tre samlinger
  • Del to og tre av Barnas verneombud vil omhandle henholdsvis mobbing og barn med behov for spesiell tilrettelegging.
  • Fra august 2021 skal man starte ut arbeidet med å implementere barnas verneombud ut i landets barnehager – i første omgang med opplæringsprogrammet Stine Sofie Barnehagepakke. Målet er at alle landets barnehager skal ha fått tilbud om barnas verneombud innen 2024.
  • Barnas verneombud er bevilget fem millioner kroner over revidert nasjonalbudsjett i 2020.
  • I tillegg har fylkesmannen i Oslo og Viken bevilget 1,2 millioner kroner til oppstart av barnas verneombud høsten 2020.

Foreldreinfo Stine Sofie barnehagepakke