Foreldrebetaling

100 % plass kr.    3 000

50 % plass kr.    1 800

Søskenmoderasjon
Det vil bli gitt 30 % søskenmoderasjon på barn nr. 2, og gratis på barn nr. 3, 4 osv.

Matpenger
Det koster kr. 350,- pr. barn pr. måned. Dette dekker frokost, hovedmåltidet midt på dagen og måltid om ettermiddagen.

NASJONAL ORDNING FOR REDUKSJON I FORELDREBETALING FOR BARNEHAGEPLASS

En ny nasjonal ordning for reduksjon av foreldrebetalingen ble vedtatt i statsråd 17.april 2015 og innført fra 1. mai 2015. Den går ut på at ingen husholdninger skal betale mer enn 6 prosent av inntekten sin for en barnehageplass.

Ordningen er regulert i forskrift om foreldrebetaling i barnehager. Målet med forskriftsendringene er å innføre en bedre sosial profil på foreldrebetalingen i barnehage, og legge til rette for at flere får mulighet til å benytte tilbud om barnehageplass gjennom å senke prisen for familier med lav inntekt.

I Haugesund kommune vil ordningen forvaltes av Servicesenteret. Eget søknadsskjema er utarbeidet, og ligger sammen med relevant informasjon på kommunens hjemmeside:  https://www.haugesund.kommune.no/barnehage/priser-og-betaling/#nasjonal-ordning-for-reduksjon-i-foreldrebetalingen

Inntekter som skal regnes med

Foreldrebetalingen skal beregnes ut fra husholdningens samlede skattepliktige kapital- og personinntekt. Som en husholdning regnes ektefeller, registrerte partnere og samboere. Som samboere regnes to ugifte personer over 18 år som bor sammen, og som har bodd sammen i et ekteskapslignende forhold i minst 12 av de siste 18 månedene, eller har felles barn. Bor et barn fast hos begge foreldrene, skal foreldrebetalingen beregnes ut fra inntekten i husholdningen der barnet er folkeregistrert.

Dokumentasjon som må leveres med søknaden

Selvangivelsen(e) skal legges ved søknaden som dokumentasjon. Selvangivelsen vil normalt inneholde de fleste skattepliktige kapital- og personinntekter. Dersom noe ikke er registrert.