Fyrtårnet

Fyrtårnet er en 3-6 års avdeling med plass til 18 barn og 3 voksne.

Hverdagen på fyrtårnet skal være fylt med latter, glede, lek, utfordringer og mestringsfølelse. Vi liker å tilbringe mye tid ute i skogen vår, og på eget barnehageområde. Vi har utedager hvor vi starter og tilbringer hele dagen ute. Skogen er et godt sted for å lære om natur, dyreliv og insekter og mye mer. Leken kan bli mer fantasifull og en får en annen form for sosialt samspill enn i det daglige. Ute i naturen må en ta i bruk naturmaterialer for å skape rammer for leken, en kan boltre seg på et større område og leke mer i ulike grupper.

Vi har også førskolegruppe for de som skal starte på skolen, her er vi sammen med førskolebarna fra avdelingen Måkeslottet. Førskolegruppa reiser blant annet på utflukter til ulike steder i lokalmiljøet, ulike museum og avslutter året med vikingprosjekt som fører oss til Vikingfestivalen på Avaldsnes. 3 og 4-åringene har sitt eget opplegg med fokusområde mat og helse. Her får barna bli med å lage mat som er bra for kroppen og helsa. Det vil også være muligheter for at 3 og 4-årsgruppa har utflukter eller går på tur i lokalmiljøet.

Fyrtårnet skal også gi barna rom for ro og avslapping, samtidig som fysisk aktivitet og utvikling av sosial kompetanse. Vennskap og tilhørighet skal være i fokus året rundt, og det er viktig at barna føler seg som en del av fellesskapet på avdelingen og i barnehagen. Leken er viktig. Det er gjennom leken at barna prøver ut, lærer og bygger vennskap. Rammeplanen er vårt arbeidsdokument. Ut fra fagområdene legger vi til rette for ulike tema som gir barna ny kunnskap og opplevinger. Dette skaper felles erfaringer og inspirasjon til leken som er den viktigste aktiviteten vår.

Foreldresamarbeid er svært viktig for å kunne legge til rette for en å best mulig dag er for barnet. Foreldrene er våre viktigste samarbeidspartnere. De er eksperter på sine barn og gjennom samarbeid kommer vi frem til det beste for barnet.

Fyrtårnet skal væra et godt sted å være! En plass der lek, glede, mestring og utvikling legger et godt grunnlag for vidare utvikling.

Velkommen til oss på Fyrtårnet.