Livet på småbarnsavdelingen er preget av rutiner, hverdagslige gjøremål, fysisk aktivitet, omsorg, lek, humor og latter. Ikke en dag er lik selv om mye er det samme. I starten er trygghet og omsorg fra de voksne i barnehagen det aller viktigste. De voksnes rolle er å engasjere seg, vise interesse, gi omsorg, oppmuntre barna på at de kan selv, og gi de oppgaver de kan mestre. Lære barna om samarbeid.
Vi må også lære de å være gode venner. Barnehagen er en viktig arena for sosial læring og utvikling, gjennom samspill med andre jevn gamle barn må de øve på å utsette egne behov, vente på tur, oppmuntres til å gjøre gode handlinger for hverandre og vise empati. Mange av disse små barna har ikke noe verbalt språk ennå, men likevel ser vi at de forstår hverandre. De bruker kroppen som språk og viser oss hva de vil. De er utprøvende og må få lov å prøve seg, selv om de er små. For å lære må det meste prøves ut, de lukter, føler og smaker, hører og gjør ting. Det er også viktig at vi stimulerer verbalspråket, ved å sette ord på det de opplever og føler.
Hver dag har vi samlingsstund der vi synger, forteller eventyr, snakker og forbereder barna på hva vi skal gjøre. Vi har alltid med oss ulike konkreter, det kan være bøker, språkposer, sang kort, m.m. Samling skal gi barna samhold, språkstimulering og forutsigbarhet.
Det er også viktig at vi tilrettelegger det fysiske miljøet slik at de kan bruke kroppen sin og mestre nye ting. Vi er ute hver dag på formiddagen og når været tillater det på ettermiddagen. Vi er enten ute på lekeplassen, på tur i nærområdet / utflukt eller vi er utenfor gjerdet eller i skogen. Vi er glad i å bruke naturen, vi er opptatt av at barna skal utvikle god motorikk og trivsel i skog og mark.
Etter aktivitet er det viktig med ro og hvile, vi prøve å balansere dagene slik at barna får tid til å hente seg inn etter timer med mange inntrykk, tid til ro og hvile i tillegg til sunn mat og drikke.